Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením Mgr. Magdy Munzarové.
Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.
Splývání s přírodou
- Výtvarný cíl: splynutí s místem, které je dítěti blízké a proměna sebe sama
- Klíčové pojmy: HAPPENING, MILAN KNÍŽÁK
- Očekávaný výstup
- žák pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky
(včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
- Pomůcky: kosmetika, oblečení a látky v přírodních odstínech, krepové papíry, gumičky do vlasů, připínáčky, lepenky, nůžky, fotografie happeningu a živých soch
Motivace
- Jak stárneme my, stárnou i stromy, kameny, omítky domů.
- Z toho vyplývá, že jsme všichni stejní.
- Člověk, „Pán tvorstva“, si neváží života. Čím? Jaký to má pro něj důsledek?
- Měli bychom si uvědomit, že zvířata, stromy mohou být také nemocní vlivem lidí a tím se objevují stále nové mizející druhy.
- Cítíme se pány planety, ale jsme lhostejní vůči prostředí, nezáleží nám na budoucnosti, žijeme pouze teď a neohlížíme se, co bude po nás.
- Čím lidé ničí přírodu? Jak jí můžeme pomoci?
Postup výtvarné práce
- Pokusíme se vcítit s přírodou, navázat s ní kontakt.
- Lehneme si na zem, zavřeme oči a posloucháme zpěv ptáků, šumění stromů, vnímáme poslední paprsky léta, které nás hladí po tvářích a slabounký vítr šeptající nám cosi tiše do uší.
- Dotýkáme se trávy, vnímáme čichem poslední zbytky léta. Cítíme se součástí přírody.
- Naše tělo se stane výrazovým prostředkem.
- Přeneseme na sebe charakteristické rysy krajiny, čímž se staneme neviditelnými a nenásilně se začleníme do prostředí, abychom se stali součástí přírody a neodmyslitelně k sobě patřili.
- K dispozici budeme mít vše, co si děti přinesly z domova a navíc různé látky, krepové papíry, vodové barvy, přírodu a vlastní kreativitu.
- V závěru uspořádáme vystoupení ve splývání s přírodou, do které mohou vstoupit i diváci=účastníci happeningu.
- Záleží na každém, zda pojme postup ve statické, či dynamické poloze.
- Pro inspiraci ukážeme živé sochy a přiblížíme happening s nejvýznamnějším českým představitelem Milanem Knížákem.
- Ten o happeningu řekl: „Procházky, obědy, výlety, hry, slavnosti, cesty tramvají, nákupy, rozhovory, sporty, módní přehlídky…atp…jen trochu jinak“.
- Zmíníme se o zajímavých akcích, aby žáci lépe nahlédli do této formy akčního umění.
- Stejný park, stejní lidé, jen jsou všichni trochu jiní.
- Jedná se o zábavu, hru, která se proměnila v umělecké dílo.