Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Život fantaskní květiny

  • Výtvarný cíl: záznam postupných fází růstu prostřednictvím stavebnicových prvků
  • Klíčové pojmy: FROTÁŽ, MAX ERNST

 

  • Očekávaný výstup

           - žák užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku:

                           v plošném vyjádření linie a barevné plochy

 

  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: frotáž kolorovaná akvarelovými barvami

 

  •  
  • Pomůcky: kniha: Malý princ od Antoine de Saint-Exupéryho, balicí papíry, dílky puzzle, umělý uhel, akvarelové barvy, kelímky na vodu, štětce, reprodukce Maxe Ernsta

 

Motivace

  • Do výtvarného námětu nás zavede četba pohádky o květině malého prince, o jejím postupném růstu na svět, pečlivém výběru barev, pečováním a starostmi o ní.
  • Příběh zakončíme větou lišky: „A pro ten čas, který si své růži věnoval, je ta tvá růže tak důležitá“, kdy si uvědomíme princův hluboký vztah ke květině.
  • Přemýšlíme, co nám tím chtěla liška říci.
  • Měli bychom dojít k závěru, že k rostlinám a zvířatům, o které se staráme, máme větší vztah a vůbec nám nezáleží na jejich vlastnostech, vzhledu a jedinečnosti. Jsou pro nás důležití něčím jiným.
  • Co vše potřebuje rostlinka ke svému růstu?
  • Jak měří svůj čas a jaké má fáze růstu?
  • Jak se mění časem její barvy?
  • Pro vžití se do role klíčícího semínka, jež se vyvine v půvabnou květinu, zahalíme dobrovolníka archem balicího papíru.
  • Jeho úlohou je se pomalu prodírat ztvrdlou zeminou na svět.

 

Postup výtvarné práce

  • Každý si vypěstuje svou květinu.
  • Jen pro něj bude tak důležitá díky vztahu k ní, protože ji bude tvořit od první chvíle, co vystrčí první okvětní lístek, až po fázi půvabné, vyspělé květiny.
  • Rostlina nemusí vypadat tak, jak ji známe z našeho světa, může se jednat o libovolný tvar, který díky času a slunci roste do výšky.
  • Okouzlující květina poroste pomocí techniky frotáže, kterou objevil Max Ernst.
  • Co vám připomínají frotáže Maxe Ernsta? Jakých materiálů využíval ve svých frotážích?
  • Naši květinu budeme tvořit z dílků puzzle.
  • Záleží na každém, zda bude pracovat s dílky postupně, anebo si na lavici vyskládá celou kompozici.
  • Hotové frotáže kolorujeme vodovými barvami tak, abychom zvýraznili pouze zajímavé detaily kresby.

 

      

 Max Ernst, Frotáž

 

Reflexe

  • Co se vám na vaší květině nejvíce líbí, čím je jedinečná než všechny ostatní?
  • Jaká barevnost vás upoutala?
  • Rostla vám pod rukama lehce, nebo se vyvíjela pomalu?

 

Další výtvarné náměty na téma ROSTLINA

  • cibule, salát, kapusta – vrstvené skutečnosti
  • fantastické rostliny v kontrastechkoláž z fotografií, domalování
  • fáze uvadání pampelišky performance
  • parafráze rostlin Dálino, Toyen a Kupky – malba

Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO