Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Splývání s přírodou

 

  • Výtvarný cíl: splynutí s místem, které je dítěti blízké a proměna sebe sama
  • Klíčové pojmy: HAPPENING, MILAN KNÍŽÁK
  • Očekávaný výstup

            -  žák pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky

                               (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)

 
  • Pomůcky: kosmetika, oblečení a látky v přírodních odstínech, krepové papíry, gumičky do vlasů, připínáčky, lepenky, nůžky, fotografie happeningu a živých soch

 

Motivace

 

  • Jak stárneme my, stárnou i stromy, kameny, omítky domů.
  • Z toho vyplývá, že jsme všichni stejní.
  • Člověk, „Pán tvorstva“, si neváží života. Čím? Jaký to má pro něj důsledek?
  • Měli bychom si uvědomit, že zvířata, stromy mohou být také nemocní vlivem lidí a tím se objevují stále nové mizející druhy.
  • Cítíme se pány planety, ale jsme lhostejní vůči prostředí, nezáleží nám na budoucnosti, žijeme pouze teď a neohlížíme se, co bude po nás.
  • Čím lidé ničí přírodu? Jak jí můžeme pomoci?

 

Postup výtvarné práce

  • Pokusíme se vcítit s přírodou, navázat s ní kontakt.
  • Lehneme si na zem, zavřeme oči a posloucháme zpěv ptáků, šumění stromů, vnímáme poslední paprsky léta, které nás hladí po tvářích a slabounký vítr šeptající nám cosi tiše do uší.
  • Dotýkáme se trávy, vnímáme čichem poslední zbytky léta. Cítíme se součástí přírody.

 

  • Naše tělo se stane výrazovým prostředkem.
  • Přeneseme na sebe charakteristické rysy krajiny, čímž se staneme neviditelnými a nenásilně se začleníme do prostředí, abychom se stali součástí přírody a neodmyslitelně k sobě patřili.
  • K dispozici budeme mít vše, co si děti přinesly z domova a navíc různé látky, krepové papíry, vodové barvy, přírodu a vlastní kreativitu.
  • V závěru uspořádáme vystoupení ve splývání s přírodou, do které mohou vstoupit i diváci=účastníci happeningu.
  •   Záleží na každém, zda pojme postup ve statické, či dynamické poloze.

 

  • Pro inspiraci ukážeme živé sochy a přiblížíme happening s nejvýznamnějším českým představitelem Milanem Knížákem.
  • Ten o happeningu řekl: „Procházky, obědy, výlety, hry, slavnosti, cesty tramvají, nákupy, rozhovory, sporty, módní přehlídky…atp…jen trochu jinak“. 
  •  Zmíníme se o zajímavých akcích, aby žáci lépe nahlédli do této formy akčního umění.
  • Stejný park, stejní lidé, jen jsou všichni trochu jiní.
  • Jedná se o zábavu, hru, která se proměnila v umělecké dílo.

 

Fotografie z výtvarné akce naleznete video prezentaci níže:


Reflexe

  • Po výtvarné akci diskutujeme s dětmi, jak se cítily v této nové roli, zda jim byly pohledy ostatních příjemné, pociťovaly rovnost s přírodou a jestli s ní na závěr splynuly.
  • Dále se v rozhovoru zaměříme na podobnost žáků s prostředím.

 

 

Výtvarné náměty na téma SPLÝVÁNÍ S OKOLÍM

  • cesty stínů – záznamy na písku
  • neobvyklá setkání Slunce a Měsíce – personifikace, malba
  • rozhovor se zdí, stromem, větvemi, listím – instalace
  • splývání s  reklamními nástěnkami – happening, práce s novinami, časopisy

Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO