Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Ropáci a jiní mutanti

 

  • Výtvarný cíl: narušení přírodní rovnováhy, fantaskní proměna v ropáka
  • Klíčové pojmy: KOMIKS, KOLÁŽ, ROY LICHTENSTEIN

 

  • Očekávaný výstup

         -  žák porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace

 

  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: dokreslovaná koláž, komiks

 

  • Pomůcky: čtvrtka A3, lepidlo, nůžky, časopisy, noviny, pastelky, fixy, voskovky, ukázka komiksů od Roy Lichteinsteina, notebook, interaktivní tabule, film: Ropáci

 

Motivace

  • Na počátku hodiny se zeptáme dětí, co si přestaví pod slovem ropák.
  • Záhy jim promítneme krátký film od Jana Svěráka: Ropáci.
  • Po zhlédnutí dokumentu proběhne krátký rozhovor o podivuhodném tvoru.
  • Čím se ropáci živí, co dýchají, v jakém prostředí mohou žít? Jakému tvoru/tvorům je podobný?
  • Hovoříme o dalších zmutovaných zvířatech vyskytujících se v mýtech, pověstech a scifi jako Kentauři, Minotauři, Adéla-masožravá kytka.
  • Co zapříčinilo tuto degeneraci? Kdo je viníkem? Jaké jsou možnosti nápravy?

 

Postup výtvarné práce

  • Přeměníme zdravé životní prostředí v okolí pro ropáky, a to doplníme vlastním mutantem.
  • Přemýšlíme o jeho prapodivném vzhledu, způsobu života, stravě a prostředí, ve kterém se bude pohybovat.
  • Nemusí se jednat pouze o zvíře, ale i o rostlinu, člověka, který se přizpůsobil znečištěnému prostředí.

 

  • K práci budeme potřebovat časopisy, z nich vystříháme různé zajímavé části obrázků a pospojujeme je k sobě, abychom vytvořili tvora.
  • Okolí dokreslíme, nebo využijeme některých fotografií.
  • Abychom lépe pochopili situaci, kde takový ropák žije, čím se živí, doplníme koláž krátkým textem.
  • Může se jednat o vtipně pojatý děj.
  • Text uzavřeme do bublin a přiřadíme ho k jevu, ke kterému se vztahuje, a nově vzniklý druh tvora pojmenujeme.
  • Žákům poskytneme ukázky komiksů především od jeho zakladatele Roye Lichtensteina, který hotové komiksy zvětšoval, ale i dalších komiksových příběhů jako Čtyřlístek, které necháme volně k nahlédnutí v průběhu hodiny.

 

Reflexe

  • Oceňujeme originalitu nově vytvořeného mutanta, zničeného prostředí lidmi a zajímavý doprovodný text.

 

 

Další výtvarné náměty na téma MUTANTI PŘÍRODY

  • mutant z odpadového materiáluprostorová tvorba
  • roboti versus lidé v roce 2100 – pet art
  • válka s mlokytisk z koláže
  • zvíře, které by příroda nevymyslelasádrové odlitky

Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO