Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Kouřové taje ohně

  • Výtvarný cíl: zachycení stop kouře, hledání a zvýraznění zajímavých částí
  • Klíčové pojmy: FYMÁŽ, WOLFGANG PAALEN

 

  • Očekávaný výstup

    - žák užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku: v plošném vyjádření linie a barevné plochy

 

  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: fymáž, tónování pastelovými barvami

 

  • Pomůcky: balicí papír, pastelové křídy, svíčky, sirky, ukázka fymáže od W. Paalena

 

Motivace

  • Jak kdysi vznikl oheň a jaký měl pro pravěké lidi význam?
  • Co vše nám přináší a bere?
  • Je spíše užitečný, nebo nebezpečný?
  • Čím lidé škodí pálením životnímu prostředí?
  • Jak můžeme požáru zabránit?
  • Jaké jsou barvy ohně?

 

  • S dětmi si připomeneme teplé a studené barvy.
  • Vysvětlíme si, že existuje, jako i u zelené, mnoho odstínů teplých barev, pokud k nim budeme přimíchávat další.
  •  Do skupinek dětem rozdáme svíčku, kterou zapálíme.
  •  Děti pozorují barvy, tvar ohně od knotu až ke špičce plamínku.
  • Současně nasloucháme zvuku ohně.
  • Důležitou stopou ohně je také kouř, podle kterého jej poznáme z dálky.

 

  •  Umí kouř malovat? Jeho tajemné kresby je nazývají fymáže.
  • Pokud budeme opatrní, přiložíme nad plamen papír a budeme s ním pohybovat, zespod se utvoří kouřová malba a papír se přitom nezapálí.
  • Pro příklad, co vše se dá kouřem nakreslit, bude Wolfgang Paalen.
  • Děti s touto neobvyklou techniku experimentují na tónovaný papír venku v bezvětří.

 

Wolfgang Paalen, Malba kouřem-fymáž

 

Postup výtvarné činnosti

  • Do vzniklé fymáže zasáhneme křídami.
  • Budeme hledat zajímavá místa, která zvýrazníme.
  • Výtvor by měl být utvořen z teplých barev, místy se mohou objevit i jiné, neměly by však převažovat nad barvami ohně.
  • Kouřová malba nám může pomoct si představit plamen pohybující se vzhůru.

 

Reflexe

  • Oceňujeme s dětmi použitou barevnost, vzniklé zajímavé tvary.
  • Vyprávíme si, zda jejich oheň je pouze malý, klidný ohýnek, anebo opravdový požár rozžehnutý větrem a proč si tak myslí.

Další výtvarné náměty na téma OHEŇ

  • oheň na pozadí tmy – fotografování hořících pochodní v pohybu
  • pohyb a dynamika plamene křížení, vrstvení linií, práce se šablonou
  • sopky=schůzky s ďáblem – vrstvení papírové hmoty

Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO