Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Jak rostou krystaly

 

  • Výtvarný cíl: tvoření trojrozměrných objektů ze sněhu a jejich ozvláštnění barvami
  • Klíčové pojmy: LAND ART, ORGANICKÁ ARCHITEKTURA

 

  • Očekávaný výstup

žák užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku: v prostorovém vyjádření uspořádání prvků jako nezávislý model

 

  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: land art ze sněhu

 

  • Pomůcky: prezentace minerálů a organické architektury v PowerPointu, sníh, lopaty, potravinářská barviva, plastové lahve, voda

           

Motivace

  • S žáky navážeme hovor, zda si myslí, že rostou krystaly podobně jako živé organismy.
  • Skupinu zasvětíme do zákonitosti růstu.
  • Objasníme jim tuto dlouholetou přeměnu, kdy připojováním drobných částic na zárodek dochází k vytvoření krystalu, jež je uvnitř nejstarší a čím se vrstvy nachází blíže povrchu, tím jsou mladší.
  • Důležité je se zmínit i o růstu různými směry, jinou rychlostí, díky čemuž se formují různorodé geometrické tvary a nevzniká nám tak koule.
  • Otevřeme diskusi zaměřenou na vlastnosti, barevnost a názvy nerostů.
  • Informujeme se, čím nás přitahují, okouzlují a proč se právě oni staly znakem bohatství.
  •  Ve výuce děti inspirujeme rozmanitými tvary a barvami krystalů s využitím prezentace v PowerPointu.

 

Postup výtvarné práce

  • Vytvoříme krystal rostoucí do prostoru, zajímavý ze všech stran.
  • Jednou kdysi jeden malíř prohlásil: „Chceš-li vytvořit něco fantastického, použij to nejobyčejnější.“
  • Proto my využijeme za svůj vyjadřovací prostředek sníh, který v tento čas obklopuje celou naší krajinu a objevíme tak novou krásu něčeho neobyčejného.

 

  • Náš podnět pochází z přírodních tvarů, proto žáky seznámíme s odvětvím organické architektury, neboť i my budeme tvořit jakousi sněhovou stavbu.
  • Naším vzorem se stane Jørn Utzon s Janem Kaplickým.
  • Jejich stavby se podobají šnekům, hadím šupinám, žralokům, chobotnicím i rejnokům.
  • Jsou založeny na volných tvarech a inspiraci hledají v přírodě.
  • Děti mají možnost čerpat různorodost krystalových forem právě zde.

 

  • Hotové krystaly můžeme ponechat v jejich bílé přírodní kráse, nebo jim pořídit barevnost, která by symbolizovala jejich jedinečnost, byla znakem bohatství a skvostu.
  • Pracujeme pečlivě, představujeme si, že nám krystal roste pod rukama tisíce let a s každým záhybem i křivkou si dává záležet.

 

Reflexe

  • V průběhu se ptáme žáků na jejich záměry v tvorbě.
  • Zajímáme se, v čem hledali inspiraci, proč zvolili danou barevnost i název minerálu.
  • Hotové objekty ze sněhu si děti nafotí z různých pro ně zajímavých pohledů a sdělí svá úskalí při skupinové práci.

 

Další výtvarné náměty na téma KRYSTALY

  • krychlová geometrie v přírodě – land art, fotografování
  • krystal umělé přírody – komponování objektu z krabiček, kostek
  • skořápková mozaika mozaika z přírodních, či obarvených kousků skořápek
  • sněhové vločky – fotodokumentace a jejich zajímavé řešení v programu PC

Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO