Výtvarné náměty jsou převzaté z diplomové práce Mgr. Žanety Křížové: "Výtvarné řady a projekty na 1. stupni ZŠ", jež vznikly na Univerzitě v Hradci Králové, pod vedením  Mgr. Magdy Munzarové.

Náměty slouží pouze pro inspiraci do výuky, je zakázano je kopírovat, publikovat a pokládat za své.

Dominanta v krajině

 

  • Výtvarný cíl: zvýraznění dominanty výškovým kontrastem
  • Klíčové pojmy: ASAMBLÁŽ, KAREL NEPRAŠ, JAROSLAV VOŽNIAK

 

  • Očekávaný výstup

         - žák užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku: v prostorovém vyjádření uspořádání prvků jako nezávislý model

 

  • Pomůcky: kartony A3, lepidlo, tavná pistole, izolepa, štětec, toaletní ruličky, kelímky od jogurtů, plechovky, víčka od lahví, igelitové pytlíky, barevné spreje, igelity, ukázka asambláží

 

Motivace

  • Co si představíme pod pojmem dominanta v krajině?
  • V přírodě můžeme nalézt dominanty v podobě kopců, hor, hradů, tvrzí, zámků (Bezděz, Trosky, Říp), které zkrášlují okolí, ale i ve formě sídlišť, paneláků a továren, jež na kráse ubírají.
  • Následuje diskuse o jejich úloze, v čem spatřují klady a zápory těchto výškových staveb.
  • Zhotovíme si malé makety krajin s dominantami pomocí asambláže (3 rozměrná koláž), která dodá obrazu prostorový rozměr.
  • Tento postup byl objeven dadaisty.
  • Předměty jsou k ploše upevňovány vázáním, lepením, svařováním, lisováním.
  • Nahlížíme na ně povětšinou z vrchu.
  • Protože my ale budeme tvořit výškovou asambláž, náš pohled bude směřovat z boku.
  • Inspirací pro nás budou především čeští výtvarníci jako Karel Nepraš, jehož asambláže působí až hrůzostrašně a Jaroslav Vožniak.
  • Můžeme poukázat i na obrovské stavby vyčnívající vysoko nad povrch země.

 

Postup výtvarné práce

  • Každý si vytvoří na karton krajinu s výraznými stavbami, které zásadním způsobem ovlivňují vzhled přírody a to tak, že budeme různé nepotřebné odpadky vkládat a lepit k podložce.
  • Na materiál se neohlížíme.
  • V závěru asambláž sjednotíme barvami pomocí sprejů, aby vznikl jeden celek s různě vyvýšenými místy.
  • Tím narušíme harmonický řád přírody.

 

Reflexe

  • Hotové asambláže instalujeme po škole na uvážení dětí.
  • Hledáme objekty s nejvyššími a nejvíce vrcholy.
  • Naopak se pozastavujeme u těch, kde stavby pomalu splývají s horizontem krajiny.
  • Žáci hovoří, co jednotlivé vytvořené dominanty představují.

Asambláž - dominanta v krajině Asambláž - dominanta v krajině

 

Další výtvarné náměty na téma DOMINANTA

  •  hledání dominant v okolí  fotografie
  •  jedna krajina 4 krát jinak vlivem počasí, změn – práce s kopiemi
  •  paneláky a jejich přestavba – inspirace op-artem Victora Vasarelyho
  •  
  • viděli jste domy z letadla? - kresba

 


Přidat komentář k nápadu

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Mgr. Žaneta Křížová


Newsletter

Chcete na svůj e-mail dostávat novinky o nově přidaných výtvarných nápadech, týdenních plánech, pracovních listech?


SEO